Wat is een doelgroep analyse?

Een doelgroep analyse is een onderzoek waarbij je verschillende eigenschappen en kenmerken van je doelgroep onderzoekt. Met deze analyse probeer je erachter te komen wie er binnen jouw doelgroep valt. Dit onderzoek helpt je om een duidelijk beeld te scheppen over hoe jouw doelgroep eruitziet.

Dit is belangrijk omdat je de kenmerken en eigenschappen van je doelgroep kunt gebruiken voor het ontwikkelen van je nieuwe product, het op de markt brengen van je nieuwe product en al je marketing activiteiten.

Hoe gebruik je dan je doelgroep analyse?

Een van de meest concrete uitwerkingen is een persona, een voorbeeld hiervan kun je hier vinden.

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je (fictieve) ideale klant.

Bron: Trusted Shops

Een goed uitgewerkte persona helpt je om jezelf te verplaatsen in je doelgroep. Gebruik de persona voor belangrijke keuzes, wat zou deze persoon vinden van je keuze die je moet maken? Wat zou deze persoon willen? Met deze vragen kun je rekening houden, zo heb je als het ware je doelgroep aan tafel bij elke beslissing!

Begin met marktvalidatie en verhoog je kans op slagen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *