Wat is marktvalidatie?

Wat is marktvalidatie?

Letterlijk is marktvalidatie het valideren van de markt. Dat betekent dat je vaststelt of er een markt is voor jouw idee. Deze term wordt vaak gebruikt om aan te geven in welke mate je jouw aannames hebt gevalideerd.

Dit is belangrijk omdat je bij het bedenken van een nieuw product of dienst allerlei aannames doet. Deze aannames maak je om een beeld te scheppen van wat je wil, maar deze aannames moeten niet leidend worden bij de uitwerking en ontwikkeling van je idee.

Betekenis valideren

Valideren betekent “geldig verklaren”. Bron: Validatie tools. In de context van marktvalidatie verklaar je dus je aannames als geldig en waar. 

Waarom zijn aannames dan zo verkeerd?

Aannames zijn niet alleen verkeerd, maar kunnen voor je onderneming levensgevaarlijk zijn. Ik zal dit toe lichten met een klein voorbeeld: 

Stel, je hebt een idee voor een innovatieve damesfiets. Je hebt nagedacht over wat de dames van deze fiets verwachten. Op een dag belt de producent die de fiets gaat maken. Hij vraagt je welke kleur de fietsen moeten worden, jij denkt: “Dames, die willen alles roze, doe maar roze!” Blijkt later dat deze dames zeker van roze houden, maar toch liever op een zwarte fiets rondrijden. 

Op deze manier ga je natuurlijk niks verkopen en je ziet dat zelfs bij een feature als kleur dit een groot verschil kan maken. Het is dus extreem belangrijk om je aannames te valideren!  

Aannames

Marktvalidatie

Wat is marktvalidatie?

Oké, dus ik moet gaan valideren, hoe doe ik dat dan?

Er zijn talloze manieren om je aannames te valideren, je kunt interviews afnemen, enquetes uitzetten of in gesprek gaan met je doelgroep. Het belangrijkste is dat je de juiste doelgroep “spreekt” en dat je de juiste vragen stelt. Stel je vragen aan de verkeerde doelgroep dan krijg je informatie over de verwachtingen van iemand die uiteindelijk nooit jouw nieuwe product zal afnemen.
Daarnaast is het stellen van de juiste vragen essentieel. Begin nooit met het voorleggen van je idee, maar ga opzoek naar de problemen die iemand ervaart. Vraag ze naar (bestaande) oplossingen voor hun probleem en probeer vooral te luisteren. Uiteraard moet je dit gewoon keer op keer oefenen. 
Tip: Neem je gesprekken op, schrijf ze uit en laat een marktvalidatie-specialist een keer kijken naar je interviews. Hij kan je verder helpen met de juiste technieken! 

Hoe passen wij dit toe?

De methode die wij gebruiken voor onze online trainingen hebben wij zelf ontwikkeld. Deze methode is erop gericht om jou sneller en succesvoller van idee naar product te helpen. Dit doen we onder andere door jou te helpen met marktvalidatie.   

Aan de slag met markvalidatie?

Meer lezen?

Of blijf op de hoogte, elke week een nieuwe blog!