Voor elke ondernemer is het belangrijk om te weten wie zijn doelgroep is. Hier kan je als ondernemer achterkomen door een doelgroep analyse, maar wat is een doelgroep analyse?
Een doelgroep analyse is een bundeling van alle onderzoeken en activiteiten die je verricht om jouw doelgroep in kaart te brengen. Deze analyse is gericht op het beter leren kennen van je doelgroep. Het belangrijkste is dat je doelgroep één ding in ieder geval gemeen heeft, ze hebben het zelfde probleem. Dit probleem willen ze allemaal, soms op een andere manier, oplossen. Dit verbindt je doelgroep, daarnaast hebben ze natuurlijk andere dingen gemeen. Dingen die je wilt achterhalen zijn:
- Wat ze doen
- Wat ze motiveert
- De keuzes die ze maken
- De merken waar ze van houden
- Hoe consumeren ze media
- Op welke social media platformen zijn ze actief
Dit belangrijke dingen om te achterhalen bij je doelgroep analyse. Je komt zo meer te weten over je doelgroep en leert ze beter kennen. Dit is belangrijk om te weten tijdens de ontwikkeling van je nieuwe product want zo kun je het product afstemmen op de behoefte van de doelgroep. Ook zijn deze gegevens erg belangrijk tijdens het op de markt brengen en verder vermarkten van je product. Als je weet waar je doelgroep zich (online/offline) bevindt kun je ze op deze plek bereiken.
Verdieping doelgroep analyse
In je doelgroep analyse probeer je ook verdieping aan te brengen over hoe de doelgroep het probleem ervaart. Vragen die in dit deel van je analyse centraal staan zijn:
- Wat wil de doelgroep voor elkaar krijgen? (welk probleem hebben ze)
- Waar raakt het probleem ze het meest? (waar doet het pijn)
- Zijn ze bereidt om te betalen voor een oplossing en hoeveel?
De antwoorden op deze vragen zorgen voor een duidelijk beeld van jouw doelgroep. Alleen door inzicht in je doelgroep kan je een inschatting maken van je markt. Dat is belangrijk, want zonder markt geen business!