Nieuw Product

nieuw product header

 

Tussen het moment dat je een nieuw product bedenkt en het uiteindelijke moment dat je het product op de markt brengt en begint met verkopen zit vaak veel tijd. Je moet een aantal stappen zetten om je idee om te zetten naar een fysiek product. Deze stappen kunnen op de traditionele manier lang duren en veel geld kosten. Ben je dan eenmaal zo ver en kun je beginnen met verkopen heb je vaak geen idee over wat het resultaat zal zijn en heb je grote kans dat je nieuwe product faalt.

Volgens Harvard Business School professor Clayton Christensen falen minstens 80% van de nieuwe producten. Andere onderzoeken tonen aan dat dit percentage kan oplopen tot wel 95%.

De onderzoeken liegen er dus niet over, enorm veel nieuwe producten blijken uiteindelijk geen succes te zijn. Nu denk jij vast, “maar dat gebeurt mij niet, want mijn idee is zo goed…” Ook jou kan dit overkomen, er zijn namelijk een aantal dingen die vaak al voor de ontwikkeling van een nieuw product fundamenteel fout gaan.

Gelukkig kan de kans op slagen enorm vergroot worden en kan ook jij een pijl in de roos gooien! Om te beginnen gaan we eens kijken naar de 4 meest gemaakte fouten:

1. Niet begrijpen wat de consument nodig heeft en wil hebben

Dit is confronterend, maar omdat jij als bedenker overtuigd bent van jouw idee hoeft het niet zo te zijn dat andere ook behoefte hebben aan jouw idee. Hoe fantastisch je nieuwe product ook is, als niemand het nodig heeft of wil hebben dan gaat ook niemand het kopen.

Tip: Praat met je potentiële doelgroep, probeer ze te begrijpen, kom te weten wat ze nodig hebben en wat ze willen. Dit noemen we marktvalidatie, marktvalidatie kan jou helpen om erachter te komen wat de doelgroep nodig heeft.

2. Een oplossing voor een probleem dat niet bestaat

Producten die een probleem oplossen voor een consument hebben vaak een veel hogere kans van slagen. Als je een probleem oplost dan kun je de consument echt helpen met zijn probleem, daardoor is de consument bereid om meer te betalen voor jouw nieuwe product!

Problemen oplossen kan in je voordeel werken, maar dit werkt ook de andere kant op. Lost je nieuwe product helemaal geen probleem, of een probleem dat niet bestaat op. Dan is de kans dat je nieuwe product faalt aanzienlijk hoog. Problemen zorgen namelijk voor behoefte en producten zonder behoefte verhopen erg lastig.

Nu klinkt een probleem heel gewichtig en zwaar. Natuurlijk is het zo dat een probleem dat de consument echt raakt ook zorgt voor meer behoefte naar een oplossing. Maar, een probleem kan ook zijn het ontbreken van iets in de markt. Je hoeft dus niet meteen een heel groot probleem op te lossen, maar je kan ook een klein probleem oplossen, als er maar genoeg mensen zijn die dit probleem ervaren!

 

Bron: INTRODUCTION TO PROBLEM SOLVING SKILLS

3. De verkeerde doelgroep

Stel dat je goed bezig bent met de ontwikkeling van je nieuwe product, je praat regelmatig met consumenten over wat ze willen en welke problemen ze ervaren. Deze inzichten neem je mee in de ontwikkeling van je product. Het lijkt allemaal goed te gaan, er ontstaat alleen een probleem, de consumenten waar je mee praat vallen helemaal niet binnen je doelgroep. Je ontwikkelt bijvoorbeeld een product voor vrouwen en praat onbewust vooral met mannen. Je krijgt dan wel inzichten, alleen van de verkeerde groep. Dit kan ervoor zorgen dat je product alsnog niet aansluit op de wensen van je uiteindelijke doelgroep. Dit brengt natuurlijk allerlei problemen met zich mee en verkleind de kans op succes. 

4. Een verkeerde prijs

Vaak wordt er voor het bepalen van een prijs de kostprijs-plus methode gebruikt. Je berekent wat de de kostprijs is en bedenkt wat je er aan wil verdienen. Dit tel je bij elkaar op en het lijkt erop dat je een mooie prijs hebt gevonden.

Helaas sluit deze prijsstelling vaak niet aan bij de verwachting van de consument. De prijs van je product heeft namelijk ook invloed op de perceptie van je product. Een lage prijs klinkt leuk, maar zorgt er ook voor dat de consument denkt dat je product niet veel waard is. Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven die hun prijzen hebben verdubbeld en ineens meer gingen verkopen. Nou is dit niet ideaal, want je wilt ook niet constant je prijzen aanpassen, dit zorgt weer voor inconsistentie. Je wil eigenlijk bij de lancering van je product de juiste prijs al hebben gevonden.

Er is hoop!

Nu je weet wat veelvoorkomende fouten zijn bij de ontwikkeling van je nieuwe product kun je proberen deze fouten niet te maken. Zoals je hebt kunnen lezen is er namelijk één onderliggend probleem. Er wordt niet genoeg of met de verkeerde doelgroep gepraat. Hierdoor berust de ontwikkeling van het nieuwe product op aannames en gaat het vaak mis.

We gaan dus in gesprek met onze doelgroep en blijven dit tijdens elke fase doen! Dat klinkt heel simpel, helaas is het dat niet. Weten dat je dit moet doen is een begin, maar dan ben je er nog niet.

Voor een goede marktvalidatie moet je de juiste vragen stellen en de juiste conclusies trekken. Wil jij hier mee aan de slag en de kans dat jouw nieuwe product slaagt vergroten? Wij helpen je verder!

We hebben een aantal blogs geschreven over de verschillende stappen:

1. Nieuw Product Bedenken

2. Nieuw Product Ontwikkelen 

Meer Blogs lezen?

Aan de slag met marktvaldatie?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *