Doelgroep analyse maken

Als ondernemer krijg je vaak de vraag wie is jouw doelgroep? Heel vaak gaan mensen daar direct heel ingewikkeld over denken. Een doelgroep, je denkt aan cijfers van het CBS en statistieken. De welbekende man tussen de 25 en 35, ongehuwd, dat soort dingen, maar is dat eigenlijk wel je doelgroep en hoe moet je een doelgroep analyse maken?

Wat je in de gaten moeten houden is dat je doelgroep eigenlijk niet anders is dan jij. Op het moment dat je iets wil doen maak je en keuze. Wat je uit moet vinden is wat wil jouw doelgroep voor mekaar krijgen. Je doelgroep is een groep mensen die verbonden worden doordat ze hetzelfde probleem proberen op te lossen. Misschien wel op een hele andere manier of een hele andere invalshoek, maar uiteindelijk hebben ze hetzelfde probleem en ze proberen hetzelfde ding op te lossen.

Al deze mensen hebben ook dingen met elkaar gemeen, niet alleen het probleem, maar ook in: Wie ze zijn, wat ze doen, wat ze motiveert, de keuzes die ze maken, de merken waar ze van houden, dat soort dingen. Als je deze zaken op een rijtje zet en je pakt ze bij elkaar en verpakt het tot één geheel, dan weet jij wie jouw doelgroep is.

Want heel eerlijk, toen jij je kapper koos deed je dit niet op basis van het feit dat je haar hebt. Dus op het moment dat de kapper zegt “mijn doelgroep is iedereen met haar” voel je al dat daar een probleem zit.

Duik in je doelgroep!

Dat heeft een heel groot voordeel, als je weet wie je doelgroep is, wat ze voor elkaar willen krijgen en wat ze met elkaar gemeen hebben. Dan weet je ook waar je met ze kunt gaan praten, hoe je ze kunt bereiken en hoe je ze kunt raken met de oplossing die jij hebt voor hen probleem.

Wat je dan gedaan hebt is je markt gevalideerd en bij marktvalidatie.nl gaat het daar om. Want geen markt is geen business.

Begin met marktvalidatie en verhoog je kans op slagen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *