De fundering van het Lean Canvas
Een aantal gebeurtenissen hebben geleid tot het Lean Canvas zo als wij dit nu kennen.
Zo was er het Business Model Canvas (BMC), ontworpen door Alex Osterwalder. Het BMC was een stuk dynamischer dan een “standaard” businessplan. Het canvas geeft inzicht in de 9 belangrijkste bouwstenen voor jouw onderneming en biedt je de mogelijkheid om dit on-the-go aan te passen en snel te schakelen. Een businessplan is vaak dik en veel minder dynamisch. Tegenwoordig is een ingevuld Business Model Canvas een veel gevallen een verplicht onderdeel van een zakelijke investeringsaanvraag.
Daarnaast had Eric Ries in zijn boek The Lean Startup de Lean filosofie vertaald naar de startup wereld. In deze filosofie staat centraal dat je niks teveel moet doen, nieuwe ideeën en producten ontwikkelen zonder teveel geld of tijd te investeren.
Een andere belangrijke grondlegger was Steve Blank, zijn Customer Development methode is een van de pilaren van de Lean Startup. De belangrijkste gedachte achter deze methode is dat je tijdens het bedenken en ontwikkelen van een product je aannames buiten de deur moet valideren.
Customer development starts with the key idea that there are no facts inside your building so get outside to test them!
Steve Blank
Ondanks deze sterke fundering en geweldige grondleggers was er volgens Ash Maurya toch nog iets wat ontbrak. Hij vroeg zich af waarom er toch nog zo weinig startups succesvol waren. Hij ontwierp het Lean Canvas, met een paar grote verschillen en opzichte van het Business Model Canvas.
Verschil Business Model Canvas en Lean Canvas
- De taal die wordt gebruikt. Een doel van het Lean Canvas is dat het begrijpelijk is voor iedereen.
Het BMC gebruikt soms moeilijke termen en is niet voor iedereen begrijpelijk. Het Lean Canvas heeft juist makkelijke termen en zou iedereen moeten kunnen gebruiken. Ook zonder een business opleiding of studie. - Het Lean Canvas is universeler en wordt breder gebruikt. Dit heeft ook weer te maken met de woorden die worden gebruikt. Zo wordt dit canvas ook gebruikt door designers, engineers en product managers in duizenden startups.
- Het Lean Canvas focust op klant- probleem en oplossing. Het canvas richt zich tot in het extreme op je probleem-oplossing fit naar boven halen. Zonder een goede probleem- oplossing fit kun je het canvas dan ook moeilijk invullen. Dit is expres gedaan, omdat probleem- oplossing fit, in lijn met de wat de grondleggers van Lean vinden, het belangrijkste onderdeel van je product is.
- Ook is de Lean Methode iets simpeler, het BMC heeft nog een onderdeel, het Value Proposition Canvas, waardoor je weer 2 canvassen hebt. Lean houdt het simpel met één canvas.
- Vanuit het Lean Canvas kan je sneller actie nemen. Uitkomst van het ene canvas is een begin voor het volgend, zo blijf je altijd aanpassen en verbeteren!
Meer lezen over de verschillen kan hier.
Het Canvas gebruiken
Hieronder vind je het Canvas, zoals je kunt zien zijn is er een nummering aangebracht, dit is ook exact de volgorde waarin je het Canvas invult.
Zoals je ziet begin je bij Customer Segments (klant segmenten doelgroep) en daarna ga je naar Problem. Deze opbouw is exact de opbouw die ervoor zorgt dat de focus ligt op het probleem van de doelgroep. Dit is zoals je al eerder kon lezen een van de sterke punten van het Lean Canvas.
De bouwstenen van het Lean Canvas:
- Customer Segments: Hier maak je een overzicht van de klantgroepen uit jouw doelgroep die je wil bedienen. Ook probeer je belangrijke karakteristieken van je Early Adopters (eerste klanten) in kaart te brengen.
- Problem: Hier beschrijf je de 3 belangrijkste problemen van jouw doelgroep. Ook kijk je naar bestaande oplossingen die de problemen van jouw doelgroep oplossen.
- Solution: Hier beschrijf je oplossingen die de problemen van je doelgroep kunnen oplossen.
- Revenue Streams: Bij dit kopje kijk je naar de revenue streams die je kan genereren met de oplossingen.
- Unique Value Proposition: Wat is in één zin de unieke waarde die jij kan bieden? Dit beschrijf je in een aantrekkelijk en begrijpelijke zin die de interesse kan wekken van een potentiële klant.
- Channels: Via welke kanalen kan je jouw doelgroep bereiken en bedienen? Je beschrijft hier het proces van interesse tot aankoop. Hoe faciliteer je dit?
- Key Metrics: Met welke getallen maak je jouw succes meetbaar? Je Key Metrics moeten overeenkomen met de oplossing die je biedt. Als jij met je oplossing zoveel mogelijk mensen blij wil maken dan kun je dit alleen meten door te meten hoeveel mensen je blij maakt. Niet door je omzet of de financiële staat van je bedrijf. Je oplossing is als het ware je missie, je moet dan ook je missie meten!
- Cost Structure: Wat zijn de variabele- en vaste kosten die je als bedrijf maakt?
- Unfair Advantage: Wat is jouw sterkste concurrentie punt? Waarom kunnen andere bedrijven het lastig namaken? Dit breng je hier in kaart. Hier kan je ook jezelf neerzetten als jij een uniek talent hebt dat bijdraagt aan je bedrijf.