Een doelgroep analyse is een van de belangrijkste tools voor jouw onderneming. Je kunt het inzetten tijdens de ontwikkeling van je (nieuwe) product, maar ook bij de lancering, marketing en besluitvorming binnen je bedrijf. Maar, wat is een goede doelgroep analyse methode?
Bij een doelgroep analyse staan er 5 vragen centraal:
- Wie is mijn doelgroep? (eigenschappen, kenmerken en beweegredenen)
- Wat zijn de behoefte van deze doelgroep?
- Wat voor problemen hebben ze en in hoeverre zijn zich hier van bewust?
- Is mijn doelgroep bereidt om te betalen voor het oplossen van hun probleem?
- Hoe groot is mijn doelgroep?
Kwalitatief onderzoek
Een doelgroep analyse begint vaak met een kwalitatief onderzoek, een onderzoek waarbij je opzoek gaat naar diepgaande informatie. Deze diepgaande informatie probeer je te achterhalen via gesprekken met je doelgroep. Dit onderzoek is gericht op kwaliteitsinformatie, niet op hoeveelheid. Een aantal voorbeelden van hoe je in gesprek kunt raken met je doelgroep:
- Diepte interviews, deze kunnen face to face, via de telefoon of via Zoom (ideaal ten tijde van Corona), worden gehouden.
- Groepsdiscussies, zo kun je iets meer data verzamelen in een keer, kan wel afdoen van de kwaliteit.
- Usability tests, ideaal voor software en websites, je onderzoekt de werking van nieuwe software door iemand het te laten gebruiken.
- Eye Tracking onderzoek, ook ideaal voor software en websites, wel wat complexere apparatuur nodig.
- MVP test, Minimum Viable Product laten gebruiken/ demonstreren aan doelgroep en vragen naar feedback
- A Day In The Life – Experiment, iemand uit jouw doelgroep een dag lang volgen om te achterhalen hoe zijn dag eruit ziet en wat voor problemen hij ervaart.
Kwantitatief onderzoek
Als je kwalitatief onderzoek hebt gedaan kan je beginnen met kwantitatief onderzoek. Dit onderzoek zet je uit onder een grotere groep en gebruik je om je bevindingen uit het kwalitatief onderzoek te valideren onder een grotere groep. Dus, je bent bij dit onderzoek opzoek naar gemiddeldes en eigenschappen die voor de gehele doelgroep gelden. Een aantal voorbeelden van kwantitatief onderzoek:
- EnquĂȘte, veelgebruikt om vragen te stellen aan een grotere groep je kan veel data verzamelen, maar de data is wel oppervlakkig.
- CBS, door demografische gegevens te koppelen aan je doelgroep kun je via het CBS herleiden hoe groot je doelgroep is.
- Website data, je kunt specifieke landingspagina’s maken over een probleem en analyseren hoevaak deze worden bezocht.
- Zoekverkeer, via tools als Google Keyword Planner en Ubersuggest kan je achterhalen hoe vaak er wordt gezocht op bepaalde termen. Je kunt verschillende vormen van jouw probleem invoeren in deze tools om te zien of meerdere mensen op dit probleem zoeken en probleem dus ervaren en erkennen.